Bæredygtig værdiskabelse
I Stryhns Gruppen har vi i 2021 fået SBTi-valideret vores klimamål som en af de første fødevarevirksomheder i Danmark. Det betyder, at vi nu arbejder med videnskabsbaserede klimamål for, hvordan vi opnår en CO2-neutral produktion i 2030 og en klimaneutral værdikæde i 2050.
I en bæredygtig virksomhed går ansvarlig forretningsdrift og konkurrencedygtighed hånd i hånd, og i Stryhns Gruppen vil vi udvikle os i samspil med vores omverden med fokus på at gøre det bedre for både dig og for miljøet.
Med initiativer som øget effektivitet, lavere emballageforbrug og spild samt sundere produkter bidrager vi positivt til både miljø, samfund og vores forretning.
I starten af 2024, udgav vores brancheorganisation MLDK Mærkevareleverandørerne et digitalt magasin om, hvordan deres medlemmer arbejder med SBTi. Du kan finde Stryhns Gruppens og mange andre spændende fortællinger om vejen mod en mere bæredygtig værdikæde i magasinet her.
Vi er en af initiativtagerne bag ’Danmark mod Madspild’. Vi har en række tiltag i gang på vores fabrikker i forhold til bl.a. energiforbrug, spildevand og waste management. Arbejdsglæde og udvikling af medarbejdere på alle niveauer er omdrejningspunktet for vores HR-indsatser. Sunde alternativer og emballage er i fokus for vores innovationsarbejde.
Men det stopper ikke her. Vi skal kontinuerligt forbedre vores påvirkning på mennesker, dyr og miljø. Både i egen virksomhed og i vores leverandørkæde. For os er bæredygtig værdiskabelse nemlig en forudsætning for langsigtet vækst og en integreret del af vores vision om at skabe værdi gennem gode smagsoplevelser og bæredygtig udvikling.
VI ARBEJDER HEN MOD EN KLIMANEUTRAL PRODUKTION med fokus på omlægning af energiformer, energioptimering, waste management og spildevand.
Sundere alternativer
Vi ønsker at tilbyde sundere alternativer som supplement til vores klassiske sortiment.
I januar 2023 introducerede vi pålægssalater med Nøglehulsmærket som de første i kategorien, og i januar 2024 lancerede vi to nye nøglehulsmærkede varianter fra K-Salat.
De sundere varianter er udviklet med baggrund i vores velkendte hverdagsklassikere fra K-Salat, blot med mindre salt og sukker, flere grøntsager og 30% mindre fedt. Lanceringen af de nye pålægssalater er i tråd med vores strategi om at tilbyde flere sundere alternativer.
Genanvendt materiale i emballage
Vi anvender i dag genanvendt materiale i flere emballager.
Aluminiumsbakkerne til leverpostej har mellem 20% og 50% genanvendt aluminium, som reducerer CO2-belastningen.
K-Salat salatbægre og låg indeholder ca. 70% genanvendt plads.
Alle vores kolli-kasser er lavet af FSC-godkendt materiale og består af mellem 75-80% genanvendt materiale.
Danmark mod Madspild
Vi er en af initiativtagerne bag ’Danmark mod Madspild’. Her er vi sammen med en række af landets førende virksomheder partner i et unikt projekt, hvor producenter og detailhandel er gået sammen i et fælles initiativ i kampen mod madspild.
Organisationerne Stop Spild Af Mad og Fødevarebanken er deltagere i dette ambitiøse projekt, hvor vi sammen med de øvrige virksomheder har forpligtet os til at halvere vores madspild frem mod 2030.
Partnerskabet, der er samlet under overskriften ’Danmark mod Madspild’, skal samle forbrugere og virksomheder i kampen mod de ca. 700.000 ton mad danskerne årligt smider ud.
Initiativet er det første af slagsen, der samler fødevareaktører om at offentliggøre deres tal på madspild og deltage aktivt i at mindske det.
Læs med her, eller se filmen på www.danmarkmodmadspild.dk
Bæredygtighedsrapporter 2021-2023
I 2030 skal Stryhns Gruppen have en CO2-neutral produktion, og i 2023 kom vi tættere på målet med en CO2-reduktion på 16% for Scope 1 og 2 ift. 2022. Et endnu større fokus på fabriksoptimeringer, bedre planlægningsprocesser og effekten af bæredygtige investeringer, er nogle af de tiltag, der skal være med til at sikre, at Stryhns Gruppen når i mål.
Læs og download vores bæredygtighedsrapporter her: