Stryhns med i ambitiøst nationalt initiativ mod madspild

Image

Roskilde, den 14. august 2018

Sammen med en række af landets førende virksomheder indgår Stryhns som partner i et unikt projekt, hvor producenter og detailhandel går sammen i et fælles initiativ i kampen mod madspild. Organisationerne Stop Spild Af Mad og Fødevarebanken er deltagere i dette ambitiøse partnerskab, hvor Stryhns og de øvrige virksomheder forpligter sig til at halvere deres madspild frem mod 2030.

Der er tale om et banebrydende partnerskab, der under overskriften ’Danmark mod Madspild’ skal samle danske forbrugere og virksomheder i kampen mod de ca. 700.000 ton mad danskerne årligt smider ud. Initiativet er det første af slagsen, der samler fødevareaktører om at offentliggøre deres tal på madspild og deltage aktivt i at mindske det.

’Vi har opstillet nogle ambitiøse mål i Stryhns i forhold til bæredygtighed og mindre madspild. ’Danmark mod Madspild’ er et godt initiativ i forlængelse heraf, hvor vi forpligter os til at halvere vores madspild inden år 2030. Dette er en ambitiøs målsætning, som vi vil opnå via et gensidigt partnerskab igennem hele værdikæden, fra os som producent, til vores kunder og helt ud til vores slutbrugere’Adm. direktør i Stryhns AS, Kristian Kornerup Jensen

Udover ’Danmark mod Madspild’ indgår der i Stryhns’ bæredygtighedsstrategi en række øvrige tiltag. Der arbejdes blandt andet med, hvordan man kan bidrage til at genanvendelse og reduktion af brugen af plastic, nedbringe energiforbruget, forbedre miljøet og ikke mindst sikre trivsel og et godt arbejdsmiljø for medarbejderne i Stryhns.

’Bæredygtighed er et emne, der er vigtigt for os, og vi arbejder løbende med en række initiativer på området. Derfor er det både spændende og lærerigt for os at deltage i et fælles og ambitiøst initiativ sammen med andre virksomheder inden for produktion og detailhandel, hvor vi kan dele erfaringer og være med til at inspirere andre til at deltage i projektet’Adm. direktør i Stryhns AS, Kristian Kornerup Jensen

Interesserede virksomheder og forbrugere kan deltage og bidrage til ’Danmark mod Madspild’ og tanken er, at alle parter bidrager med egne erfaringer. Virksomheder der deltager i partnerskabet forpligter sig til at lægge deres madspildstal åbent frem og til at halvere deres samlede madspild inden 2030, hvilket er en målsætning, der direkte bidrager til FNs verdensmål for madspild.

Om Stryhns AS
Stryhns AS er i dag et mærkevarehus for mærkerne Stryhn’s Leverpostej, Graasten Salater, K-Salat, Jensens Køkken og Langelænder Pølser, som er resultatet af en række succesfulde opkøb. Virksomheden omsatte i 2017 for 695 mio. kr. indenfor dagligvare og foodservice sektoren og har ca. 400 medarbejdere fordelt på fem lokationer i Danmark.

Stryhns AS er aktivt medlem af DI Fødevarer og Mærkevareleverandørerne (MLDK) og er en del af den familieejet norske koncern Agra, der har aktiviteter i Norge, Sverige og Danmark.

Læs mere om Stryhns arbejde med bæredygtighed her

Fakta om Danmark mod Madspild
Danmark mod Madspild er et nationalt partnerskab, der skal komme madspild til livs. Som forbruger kan man via hjemmesiden dele og få gode råd til, hvordan man kan være med til at smide mindre mad ud og på den måde modvirke madspild. Interesserede virksomheder kan melde sig ind i partnerskabet og dermed forpligte sig til FNs verdensmål om at halvere sit madspild inden 2030 ved at måle sit madspild og offentliggøre resultater årligt. Læs mere på www.danmarkmodmadspild.dk 

For yderligere information:

Kristian Kornerup Jensen
Adm. direktør, Stryhns
+45 22 70 49 02

Maria Sennels
Pressekontakt
+45 2146 00 77

Del denne artikel