Stryhns styrker sin kerneforretning

Konstant udvikling af virksomhedens fire kernekategorier skal i år føre Stryhns til milliardmål. Det urbane og unge publikum skal nu i fokus.

Stryhns er på vej i fuld fart frem mod en milliardomsætning, og ifølge adm. direktør Kristian Kornerup kan vejen mod succes måles på to ben: opkøb og udvikling af kerneforretning. Kerneforretningen kan koges ned til fire kategorier: postejer, pålægssalater, saucer og kondimenter. Direktøren ser koncernen som en lige stærk aktør i alle kategorierne.

“Vores fokuserede strategi gør, at vi har musklerne til at udvikle på de fire kategorier samtidig. Og for eksempel har vi bygget vores markedsposition på kølet sauce fra næsten ingenting til nu at have 90 pct. af markedet. Det skete bl.a., da vi købte Jensens Køkken og K-salat, hvor vi med et slag blev stærk markedsleder, også i Skandinavien,” siger Kristian Kornerup.

I løbet af de seneste år er nye opkøb som Royal Leverpostej, Hafnia Food, Jensens Køkken og senest K-Salat blevet en del af koncernen. Generelt mener direktøren, at Stryhns er lykkedes med at integrere opkøbene i hovedforretningen.

“Jeg synes, at vores medarbejdere er gode til at se og tilpasse os til de nye trends, og vi har konstant fokus på at øge effektiviteten og skabe forbedringer. Derudover gælder det hos os, at alle medarbejdere tager del i innovationsarbejdet, og det giver et rigtig godt fundament for at udvikle på kerneforretningen,” siger han.

Udviklingen sker imod et mere urbant og ungt publikum. Det er bl.a. sket med en ny serie af sandwichsalater. “Der er tale om salater fra K-salat, der giver de unge en nem og hurtig mulighed for at lave en lækker sandwich derhjemme eller tage den med på farten,” siger direktøren, der er tilfreds med et begyndende, men endnu ikke bombastisk salg af salaterne.

En milliardomsætning har været en målsætning, der har været undervejs i Stryhns siden 2018, hvor opkøb blev en del af investeringerne i de fire kernekategorier. I øjeblikket er der ingen konkrete planer om nye opkøb i tankerne, men som direktøren siger er Stryhns “altid på udkig”. “Vi overvejer alle vores muligheder. Kernen i vores forretning er jo, at vi konstant udvikler på vores mærker og positionerer både organisk og gennem opkøb,” siger han og fortsætter: “Integrationen af vore nye opkøb er gået rigtigt godt takket være en stor indsats i organisationen. De nye forretninger har tilført mere værdi sammen med os end de gjorde alene.”

Det er stadig særligt salg som leverpostej, saucer og k-salater, der batter ved koncernen, men det betyder ikke, at der ikke er tænkt over folkesundhed og miljøet. Det er de sidste to år mundet ud i en bæredygtighedsrapport fra producenten, hvor det bl.a. er lykkedes at reducere madspildet på Stryhns fabrikker med 35 pct. i 2019. Derudover forsøger koncernen at følge nye trends. “Vi er gode til at tage et klassisk produkt og gentænke det. Den kødreducerede pølse er et godt eksempel på det. Målsætningen er at følge markedet. Vi ville da samtidig gerne tilbyde et større udvalg af økologiske produkter i vores sortiment, men vi må indse, at det slår bedre an i nogle kategorier end andre, da prisen på økologiske råvarer i visse tilfælde er seks-otte gange højere end de konventionelle,” siger Kristian Kornerup.

Af det seneste regnskab fra koncernen fremgår det, at totalmarkedet i Danmark for Stryhns væsentligste forretningsområder havde en mindre tilbagegang i 2019. Ifølge direktøren skyldes det et stadigt konkurrencepræget marked med stor fokus på pris. “Det høje fokus på konkurrencedygtige priser skyldes dels mange udenlandske aktører, men også at detailhandlen er ret konsolideret, kompetent og international med en stor discountandel. Det kræver, at vi konstant er på dubberne, da der hele tiden er nye tendenser og nye private-label produkter på hylderne,” siger Kristian Kornerup.

Detailhandlen fylder ca. 90 pct. af forretningen ved Stryhns, hvor foodservicesektoren fylder omkring 10 pct. Kristian Kornerup fortæller, at koncernens største konkurrenter inden for saucer og kondimenter er de internationale spillere som Hellmanns, Heinz og Kraft, hvor det inden for leverpostej er tale om lokal konkurrence fra primært Danish Crown. “På områder af vores kerneforretning er private-label produkter vores største konkurrent. Det gælder bl.a. pålægssalater, hvor flere producenter konkurrerer om, hvem der skal levere det,” siger han og fortsætter: “Pølser fra konkurrerende virksomheder produceres ofte på tyske og polske fabrikker, hvor omkostningerne er lavere. Derfor er der konstant høj konkurrence på kategoriniveau, men Stryhns er heldigvis drevet af stærke mærker og en vindende organisation.”

Årets resultat i Stryhns udgjorde i 2019 kr. 46,7 mio., mod kr. 39,5 mio. i 2018. Egenkapitalen landede i samme periode på 210,5 mio. kr.