Da muligheden opstod, tilbød jeg mig selv til jobbet – og fik det!

Henriette Overgaard, 42 år, Marketingchef, Graasten Salater og Jensens Køkken

’Hos Stryhns kigger vi på den enkelte og ser i hvilken retning personen kan udvikle sig – både personligt og fagligt – derfra bliver der lavet en individuel plan for, hvordan man kan blive endnu bedre og hvordan man bedst udvikler de kompetencer, man har brug for i sit job’.Henriette Overgaard
Tilbage til Oversigten

’Innovation og lanceringer er en stor del af mit job’.

Som marketingchef har jeg ansvaret for at udarbejde brandstrategier og eksekvere dem. Det gælder både den overordnede positionering, altså hvor vi ønsker vores mærker skal rykke sig hen på den lange bane, og mere kortsigtede planer for det kommende år. Innovation og lanceringer er en stor del af jobbet, og vi justerer løbende vores sortimenter og finder ud af, hvilke nye produkter, der skal lanceres, og hvilke produkter, der evt. skal lukkes ned. I forhold til kommunikation og positionering, så bliver dette lavet i tæt samarbejde med henholdsvis reklame- og mediebureau, så vi sikrer den bedst mulige eksekvering af strategien, og at vi får kommunikeret de rigtige budskaber. Endeligt har mit team ansvaret for vores private label forretning, som er de produktaftaler vi har med handlen på deres serier af remoulade, mayonnaise og salater.

Ansvar for hele flowet
Jeg har ansvar for hele flowet, lige fra en ide, til brief af produktudvikler, til udvikling, godkendelse og lancering af et produkt. Det gælder både lineextensions, som er nye produkter i eksisterende serier, og helt nye koncepter. Når produktet rammer hylden, har jeg ansvaret for udvikling og gennemførelse af markedsføringen af produkterne. Vi sørger for at have et levende sortiment, så forbrugeren oplever, at der sker noget hos os.

Tæt samarbejde på tværs af organisationen
I marketing har vi en bred kontaktflade rundt i organisationen, som vel groft sagt kan deles det op i tre dele. Først har vi forsyningen, hvor vi er i tæt dialog med vores fabrikker og har månedlige møder på fabrikkerne med fabriksledelsen. Så har vi indkøb, som vi samarbejder med ift. de forskellige råvarer – det kan være nye råvarer, råvarer der skal ændres eller helt udfases. Endeligt har vi et tæt samarbejde med vores salgsafdeling, hvor det er vores job at sikre, at salg er klædt ordentligt på, når de skal ud og præsentere strategier eller nye produkter/koncepter hos kunderne. Dette gælder både, når vores kundeansvarlige (Business Unit Managers) skal sælge til kædekontorerne, og når vores salgsrådgivere skal præsentere til butikkerne. Her er det vigtigt, de har det rette materiale, og at deres ’værktøjskasse’ er i orden.

Opkøb giver nye kompetencer Karrieremæssigt har det været utroligt spændende at være med til opkøb af både Jensens Køkken i 2016 og K-Salat i 2017. Ved opkøbet af Jensens Køkken havde mit team ansvaret for at oprette de nye produkter, justere designet af etiketterne og ikke mindst udarbejde den første marketingplan for brandet. I forbindelse med købet af K-Salat havde jeg blandt andet ansvar for at udarbejde den første marketingplan, indtil det nye team var på plads. Det er et stort privilegie at have været med i integrationen af de to brands, det er meget lærerigt og jo langt fra alle, der får mulighed for prøve det i løbet af deres karriere.

Har været hos Stryhns i 14 år
Jeg har været i Stryhns i 14 år, fordi der hele tiden dukker nye muligheder op. På et tidspunkt sagde min chef op – jeg greb bolden og gjorde opmærksom på, at jeg mente, jeg var den rette til jobbet – og jeg fik det. Jeg lærte for alvor, at det ikke nytter at gemme sig ovre i hjørnet; man skal selv melde sig på banen. Det var første gang, jeg fik et lederjob, og jeg har ikke fortrudt det et sekund siden. Her hos Stryhns har vi en god ånd, vi har det godt med hinanden. Ledelsen har en aktiv rolle i, at det er et godt sted at være. Vi har det sjovt i hverdagen, også når vi fester. Den gode stemning smitter, og jeg er glad for at gå på arbejde.

’Jeg er et sted, hvor jeg rigtig gerne vil være. Vi har det sjovt. Hvis mine medarbejdere ikke synes, at det er sjovt at gå på arbejde, må vi finde ud af, hvad der skal til for, at det bliver sjovt. Som leder er det utroligt vigtigt at give sig tid til at lytte’.

Om Henriette

Uddannet Cand.negot fra Syddansk Universitet i 2002, bor i Roskilde med sin mand og datter Cemille på 11 år og søn Ditlev på 9 år.

Henriettes karriere hos Stryhns
Februar 2017: udnævnt til marketingchef for Graasten Salater og Jensens Køkken. Har fire medarbejdere i reference.

September 2016: søgte selv jobbet som seniorproduktchef for Graasten og fik dermed personaleansvar for marketingkoordinator og produktudvikler. Fik ansvar for Jensens Køkken efter opkøb i september 2016.

Januar 2013: Produktchef for Graasten Salater

Oktober 2008: Trade Marketing koordinator

Marts 2005: udnævnt til Produktchef for Langelænder

Marts 2004: ansat som Key Account Manager assistent i salgsafdelingen som nyuddannet Deltaget på brand Agra Academy

Deltaget på Agra Brand Academy

Deltaget på lederkursus: ’Lede gennem indflydelse’ og ’Lede andre’